Digitálna éra ovplyvňuje aj spôsoby náboru zamestnancov a formy ich odmeňovania či ďalších benefitov. Čo by mal využívať zamestnávateľ, ktorý chce získať a hlavne si udržať mladých, perspektívnych a talentovaných zamestnancov?
Mladí uchádzači o prácu majú v porovnaní s predchádzajúcimi generáciami zamestnancov odlišné priority a očakávania. Firmy, ktoré o takúto pracovnú silu stoja, sa tomu musia prispôsobiť a využívať digitálne nástroje na vytvorenie atraktívneho pracovného prostredia.
Hľadajú online
Potenciálni mladí uchádzači o prácu nehľadajú vhodné zamestnanie prostredníctvom úradu práce. Oni robia všetko online – digitálne sa dozvedajú o dianí vo svete, stretávajú sa s kamarátmi, v online priestore si hľadajú lásku, bývanie aj zamestnanie. Jedným z kľúčových prvkov, ktorým môžete prilákať mladých talentovaných ľudí, je preto inzerovanie cez sociálne siete.
„Zverejňovanie pracovných ponúk a budovanie značky zamestnávateľa na novodobých platformách je spôsob, ktorým môžete zaujať mladých profesionálov,“ potvrdila Lívia Bachratá, riaditeľka pre Public Affairs spoločnosti Edenred.
Ktoré siete sú in?
Väčšina ľudí, ktorá sa práve dostala alebo sa onedlho dostane na trh práce, je určite na Instagrame. Aplikácia už dávno nie je iba galériou pekných obrázkov. Sieť získala na sile a slúži na zdieľanie informácií, budovanie značky aj na nábor zamestnancov.
Účet so svojou značkou by ste okrem Instagramu mali mať aj na Snapchate, Facebooku a LinkedIne. Mnoho mladých je aj na TikToku, ale táto aplikácia sa zamestnávateľom pre bezpečnostné riziká neodporúča.
V prípade sociálnych sietí môžu mať veľké spoločnosti nie jeden, ale dokonca dva účty – jeden na budovanie značky a druhý na rekrutovanie zamestnancov. V podstate niečo obdobné, ako je na webovom sídle spoločnosti záložka „kariéra“.
Tieto siete sa však dajú využívať aj na aktívne vyhľadávanie potenciálnych zamestnancov. Napríklad cez Instagram a LinkedIn prostredníctvom hastagov (#). Tieto čiastočne fungujú aj na Facebooku, ale na tejto platforme stačí do vyhľadávania zadať kľúčové slovo (napríklad marketér, strojár, tréner...).
Možnosť rozvíjať sa a rásť
Mladí ľudia hľadajú nielen konkurencieschopnú mzdu, ale aj ďalšie výhody ako flexibilný pracovný čas, možnosť práce na diaľku alebo zaujímavé školenia. Rovnako však ocenia aj pravidelné odmeňovanie, a to v digitálnej forme, akou je naša Edenred cafetéria.
„Zamestnávatelia, ktorí sú ochotní investovať do školení a rozvoja mladých talentov, majú prístup k širokej škále perspektívnych pracovníkov a môžu si budovať dlhodobú pracovnú silu,“ dodala L. Bachratá.
Zamestnávatelia by tiež mali vnímať, že mladí talentovaní ľudia nazerajú na svet v širších súvislostiach, a preto chcú, aby boli ich zamestnávatelia spoločensky zodpovední. Oceňujú rovnosť príležitostí, zelené riešenia, inovácie, worklife balance, zapojenie pracovníkov na rôznych úrovniach spoločnosti do riadenia podniku. Firemná kultúra nie je pre nastupujúcu generáciu iba prázdnymi slovami.
Dovoľte im rásť
Keď už raz mladého a nádejného zamestnanca firma získa, je pre ňu dôležité udržať si ho. A to je čoraz ťažšie.
„Výhodu v tomto majú firmy, ktoré umožňujú mladým talentom napredovať a kariérne rásť. Dnešní mladí zamestnanci nie sú ochotní roky čakať na príležitosť. Naopak, chcú dostať šancu ukázať sa. Ak ju dostanú a naozaj na to majú, určite ju využijú,“ je presvedčená riaditeľka pre Public Affairs z Edenred.
Ak spoločnosť nezvládne vytvárať mladým príležitosti na kariérny rast, osobnostný rozvoj a nadobúdanie nových skúseností, zamestnanci ich budú hľadať inde. A začnú s tým rýchlo, vlastne okamžite. Pretože v digitálnej dobe je všetko možné hneď.