Vysoká zamestnanosť a rýchlo sa meniaca doba. To sú len dva z niekoľkých dôvodov, prečo získať a udržať si najlepších absolventov na súčasnom trhu práce predstavuje pre mnohé firmy značnú výzvu. Ako ju pretaviť na úspech?
Generácia Z, ktorá práve teraz a v najbližších rokoch vstupuje na trh práce, prináša so sebou nové hodnoty, spôsoby myslenia, ale aj očakávania od práce a prostredia, v ktorom sa jej hodlajú venovať. Vo výsledku sa tak môžu zdať náročnejší – či inak povedané asertívnejší - v komunikácii svojich potrieb a špecifických predstáv. To kladie na spoločnosti a head-hunterov zvýšené nároky, najmä ak chcú top talenty nielen prilákať, ale si ich aj udržať. Ako to napriek výzvam dosiahnuť? Stavte na niekoľko dôležitých princípov:
1. Kráčajte s dobou: Smart riešenia a umelá inteligencia
Generácia Z od narodenia vyrastala v plne digitálnom svete. To sa prejavuje nielen v ich zdatnosti rýchlo sa adaptovať na nové technológie, ale aj vo vzorcoch myslenia. Ako ich teda osloviť? Zamerajte sa na ich schopnosti a prístup k riešeniu problémov – efektívny a kreatívny. Napokon to je presne to, čo ako firma hľadáte, ak chcete byť na čele inovácií. Príležitosť pracovať s najmodernejšími nástrojmi, vrátane umelej inteligencie, ktoré im umožnia realizovať ich nápady, by mala byť samozrejmosťou. Ideálne, ak je s touto filozofiou zžitá celá organizácia. „Je dobré, ak vzhľadom na generačnú výmenu majú zamestnávatelia otvorené oči aj uši a vnímajú potreby ľudí, ktorí sú pre nich na trhu práce zaujímaví. Vtedy sa zásadne zvyšuje šanca získať ich na svoju stranu,“ hovorí Lívia Bachratá, riaditeľka pre Public Affairs spoločnosti Edenred.
2. Individuálny prístup: Orientácia na work-life balance
Work-life balance je pre súčasných absolventov jedným z najdôležitejších faktorov pri výbere zamestnávateľa. Ak od nich čakáte, že pre váš zisk a rast či vlastnú kariéru obetujú osobný život, obídete skrátka. Dvadsiatnici preferujú individuálny prístup, kde je ich pracovné nasadenie ocenené, no zároveň majú dostatok priestoru na regeneráciu a voľnočasové záujmy. „Globálne dianie tlačí do popredia aj dôležitosť jednotlivca a hodnotu kvality jeho života. Aby nepracoval na úkor svojho zdravia či rodiny, pretože práca má byť cesta, ako sa realizovať a ako si v osobnom živote zabezpečovať to, čo potrebujeme,“ zdôrazňuje Lívia Bachratá. Chcete ich? Zaujme ich najmä práca na domaalebo na diaľku,flexibilný pracovný čas a podpora duševného zdravia. Ak vaša firemná kultúra povýši tvorivosť a rozvoj jednotlivcov nad produktivitu a počet odpracovaných hodín, máte takmer vyhrané.
3. Pracovné benefity: Peňažné a nepeňažné
Uchádzač o zamestnanie sa pre vás môže rozhodnúť – a často tak aj spraví - na základe pracovných benefitov. Podľa prieskumov spoločnosti Edenred sú stravovacie poukážky a stravovacie karty medzi zamestnancami tým najobľúbenejším, pričom ich preferuje až 57 percent respondentov. Finančné odmeny uvítajú nielen na Vianoce, ale aj priebežne, aby výsledná čistá mzda bola pre nich atraktívnejšia. Nováčikov lákajú aj nepeňažné benefity ako napríklad príspevky na vzdelávanie, e-vzdelávaniea osobnostný rozvoj, psychologickú podporu, mentálny koučing či služby pre zdravie a wellness. Takéto možnosti poskytuje napríklad benefitný systém Edenred Cafeteria alebo univerzálna karta Edenred. „Ako líder na trhu benefitov poskytujeme zamestnávateľom niekoľko riešení na ich správu. Napríklad karta Edenred už dávno nie je iba stravovacia karta, ale dajú sa cez ňu zamestnancom zabezpečiť kompletne všetky benefity, teda nielen stravovanie, ale aj nefinančné benefity, napr. darčeky či voľnočasové aktivity. Zároveň je možné prostredníctvom tejto karty zamestnancom poskytovať aj obľúbený rekreačný poukaz, a to všetko online – komfortne, bez akýchkoľvek komplikácií,“ dopĺňa Lívia Bachratá.
4. Employer branding: Atraktivita značky
Employer branding, teda budovanie značky zamestnávateľa, je dnes kľúčové. Mladí sa orientujú na najnovšie pracovné ponuky nielen s pozitívnym obrazom úspešného biznisu, ale aj spoločensky uvedomelej organizácie s hodnotami, ktoré rezonujú s ich vlastnými. Sociálne siete zohrávajú v tomto procese zásadnú úlohu. Atraktívny obsah na platformách ako LinkedIn, Instagram či TikTok môže výrazne pomôcť v tom, že ich pre svoju myšlienku nadchnete. Ako konštatuje Lívia Bachratá, čerstvé „hlavy“ pomôže nalákať ponuka práce napríklad formou videoinzerátu. Ukážte, aké je to pracovať vo vašej firme, zdôraznite svoje hodnoty a mentalitu. „Stratégie firiem by sa mali koncipovať s ohľadom na celospoločenskú zodpovednosť, rovnosť príležitostí a udržateľnosť,“ je presvedčená riaditeľka pre Public Affairs v Edenred. Pri správne nastavenej komunikácii môžete v priebehu pár sekúnd zanechať silný dojem, ktorý motivuje potenciálnych zamestnancov, aby sa k vám pridali.
5. O krok pred konkurenciou: Spolupráca so školami
Úspešný lov tých správnych posíl do tímu si vyžaduje nielen atraktivitu pracovného miesta a firemnej kultúry, ale aj šikovnú taktiku. O krok vpred budete, ak o sebe dáte vedieť v predstihu. Spolupráca so školami a univerzitami je jednou z najefektívnejších stratégií, ako prilákať študentov ešte predtým, než vstúpia na trh práce. Mnohé firmy už dnes aktívne vyhľadávajú budúcich zamestnancov prostredníctvom stáží, praxe, vysoko účinnou voľnou je aj zorganizovať alebo sponzorovať odborný workshop,boot camp či súťaž. Head-hunting priamo na školách vám umožní identifikovať a osloviť najperspektívnejších študentov skôr, než to urobí konkurencia.
6. Head hunting plus: Pracovné portály nestačia
Originálny prístup k head-huntingu je dnes nevyhnutnosť. Tradičné pracovné portály a inzeráty sú stále relevantné, ale nestačia na to, aby ste oslovili najlepších. Buďte tam, kde sú vaši potenciálni zamestnanci – na výstavách trhu práce, špeciálnych eventoch, kultúrnych či spoločenských podujatiach pre mladých a samozrejme na sociálnych sieťach, ktoré vám ich pomôžu osloviť prostredníctvom personalizovanej reklamy a obsahu.
7. Náborový proces po novom: Zjednodušte ho
Buďte rýchli, transparentní a féroví. Tí najlepší utečú, ak budete váhať s reakciou na ich odozvu. Dbajte preto na svižnú spätnú väzbu, priateľský tón komunikácie a hlavne to celé zjednodušte. Mladých ľudí môže komplikovanosť prijímacieho konania zbytočne odradiť. Nečakajte, že absolvent bude mať prax a skúsenosti, sústreďte sa skôr na ochotu učiť sa a kreatívny prístup k riešeniu problémov.