Slovensko
Menu
Index » Blog » Aktuality » Blog » Nudging – spôsob, ako po lete postrčiť zamestnancov
Uverejnené  25.09.24  v 

Nudging – spôsob, ako po lete postrčiť zamestnancov

Anglické sloveso nudge, ktoré sa prekladá ako poštuchnutie, nie je pre HR manažérov neznáme. Ide o čoraz populárnejší spôsob takej komunikácie a riadenia zamestnancov, pri ktorom sa sami „podvedome“ rozhodnú urobiť veci trochu inak a lepšie. Aplikujte nudging aj vo vašom tíme.

Evolučne sme v rozhodovaní nastavení využívať skratky. Ak sa v hľadisku v kine začne dozadu obzerať jeden rad divákov, v priebehu pár sekúnd sa k nim pridajú aj všetci za nimi a možno aj diváci pred nimi – pokiaľ podľa zvukov zozadu zistia, že sa niečo deje.

A presne toto správanie sa dá využiť pri aplikácii nudgingu – jemnom a nenásilnom postrkovaní ľudí k tomu, aby si pri rozhodovaní vyberali akciu, ktorá je vhodná pre nich aj pre ich prácu, výkon, zamestnávateľa.

Nie je to manipulácia, alebo áno?!

Hranica manipulácie je vždy veľmi tenká. Aj asertívne správanie sa dá z istého uhla pohľadu považovať za manipulatívne. Ale pokiaľ je rozhodovanie ponechané na samotného človeka a nie je na neho nijakým spôsobom tlačené (nech urobí akékoľvek rozhodnutie, nehrozia mu z toho nepríjemné dôsledky), nudging v žiadnom prípade nie je manipulácia.

„Správne poštuchnutia môžu mať veľmi veľa podôb. Sú nenásilné a fungujú. Dobrým príkladom je jedálny lístok s denným menu. Ak sú na začiatku zdravé jedlá, je vyššia pravdepodobnosť, že si ľudia na obed vyberú práve tie,“ vysvetlila Lívia Bachratá, riaditeľka oddelenia pre Public Affairs v Edenred.

Výskumami je overené napríklad aj to, že keď si od zamestnancov najskôr vypýtate istý sľub alebo záväzok, je vyššia pravdepodobnosť, že ho budú dodržiavať aj vtedy, keď ich nikto nevidí. Pretože do istej miery podvádzame všetci, ale zároveň potrebujeme všetci zostať v mieri so svojím svedomím.

„Toto sa dá aplikovať napríklad vo firmách, kde sa pracuje na diaľku alebo kde nadriadený často nie je na pracovisku prítomný. Keď sa so zamestnancami z času na čas hovorí o tom, ako sa efektívne využíva čas v práci a že počas pracovnej doby treba najmä pracovať, ľudia tak budú robiť,“ poradila L. Bachratá.

Zároveň odporúča vedeniu byť pri tejto komunikácii ľudský a spomenúť, že, samozrejme, nie je možné podávať kontinuálne 100-percentný výkon a že vedenie ocení, ak človek, ktorý sa necíti dobre, nevládze alebo z iných dôvodov práve nemôže pracovať naplno, si dopraje pauzu alebo vezme voľno. „Ak ľudia čas v práci iba presedia, sami sa cítia zle, ale ak vedia, že vedenie rozumie ich prežívaniu, robia naplno, keď sa na to cítia,“ dodala naša odborníčka z Edenred.

Benefity ako forma poštuchnutia

Usmerňovanie zamestnancov k lepšiemu výkonu, do ktorého spadá aj zvyšovanie si kvalifikácie, vzdelávanie sa, udržiavanie dobrej kondície a zdravotného stavu či benefitovanie z voľna na načerpanie nových fyzických a psychických síl, sa dá veľmi dobre dosahovať aj s pomocou zamestnaneckých benefitov.

„Zamestnancov môžete motivovať, aby sa rozvíjali, vzdelávali, športovali alebo kvalitne oddychovali aj prostredníctvom poskytnutých bodov v Edenred cafeterii (nástroj na jednoduchú správu zamestnaneckých benefitov). Ide o stimuly, ktoré zamestnancov povzbudzujú k rozumným rozhodnutiam, prospešným pre ich dlhodobý rozvoj a spokojnosť,“ dáva ďalší z námetov, ako vo vašej firme aplikovať nudging L. Bachratá.

Behaviorálna ekonómia opakovane dokázala, že stačí malá zmena, ktorá nestojí veľa síl ani peňazí a dá sa ňou dosiahnuť zásadná zmena správania. „Medzi takéto významné drobnosti patrí napríklad poďakovanie zamestnancom, alebo ešte lepšie každému zamestnancovi zvlášť, za jeho prácu a výkon. Pochvala robí s ľuďmi naozaj divy, a pritom dobré slovo nič nestojí,“ pokračuje L. Bachratá. „Do podobnej kategórie patrí aj ukazovanie seba – teda šéfa, ako človeka, so svojimi silnými, ale aj slabými stránkami, so svojimi hodnotami, možno smútkami. Toto odporúčam aplikovať, ak potrebujete na pracovisko dostať viac ľudskosti a ducha.“

Pomoc, nie všeliek

Nudging nie je všeliek a nepomôže namotivovať frustrovaných, nespokojných alebo vyhorených zamestnancov. Ale ak sú ľudia vo vašom tíme viac spokojní ako nespokojní, drobné poštuchnutia môžu ich spokojnosť (aj so sebou samým) ešte upevniť.

Neveríte? Skúste aplikovať tento lacný experiment: ak chcete, aby ľudia chodili po schodoch (samozrejme, na rozumné poschodie) alebo ak vôbec nemáte výťah a treba po schodoch chodiť, vylepšite schodisko. Veselými nápismi (napríklad dňami v týždni s humorným heslom, s dňami v týždni v niekoľkých jazykoch a pod.). Namaľujte na podestu „škôlku“, ktorú sme skákali ako deti: štvorce treba preskákať na jednej nohe, ale keď sú pri sebe dva štvorce, dá sa dopadnúť na obe nohy. Jednoducho akokoľvek urobte obyčajné schody zábavné a hravé. Budete svedkami toho, ako schody dokážu ľuďom zlepšiť náladu a ako budú v takomto rozpoložení lepšie štartovať pracovný deň.

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram