Slovensko
Menu
Index » Blog » Aktuality » Blog » Pracovný štart po sviatkoch: Tipy a triky, ako to zvládnuť
Uverejnené  21.01.25  v 

Pracovný štart po sviatkoch: Tipy a triky, ako to zvládnuť

Oddych od práce je pre pracovný výkon mimoriadne dôležitý. Pomáha predchádzať mnohým ochoreniam, demotivácii aj vyhoreniu. Len keby ten návrat nebol taký bolestný...

Pokiaľ máte prácu svojich snov, patríte medzi šťastlivcov, ktorí si radi oddýchnu, ale nemajú problém kedykoľvek sa znova naštartovať a pracovať.
Ak nie ste až taký šťastlivec, nie je dôvod cítiť sa zle. Nie úplne stopercentná chuť do práce môže byť spôsobená napríklad tým, že oddych nebol dostatočne dlhý, prípadne vhodnej kvality. Alebo na pracovisku nie je najlepšia atmosféra. Existuje množstvo dôvodov, prečo sa nám po dňoch voľna nechce až tak pracovať, ale ani jeden z nich nie je zásadne dôležitý.
Pretože sa tak či onak treba sústrediť na štart.

Pripraviť sa, pozor, práca!

Fanúšikovia novoročných predsavzatí určite neopomenuli dať si nejaké nové záväzky a ciele aj v oblasti práce. Podľa štatistík však až 80 percent z nich prestaneme dodržiavať už v polovici februára.
Aby sa ciele naozaj premenili na skutočnosť, chce to premyslenú stratégiu. Jej hlavým bodom je zváženie veľkosti a dosiahnuteľnosti cieľa. Ideálne sú menšie ciele.

Ale ak potrebujete, aby bol cieľ naozaj veľký, zásadný a významný, predsavzatie si treba rozdeliť na menšie časti, ktoré sa dajú ľahšie dosiahnuť. „Hmatateľný priebežný výsledok je pre dosiahnutie väčšieho cieľa veľmi dôležitý, pretože tak sa dá priebežne udržiavať motivácia k jeho napĺňaniu,“ je presvedčená Lívia Bachratá, riaditeľka pre Public Affairs v spoločnosti Edenred.

Na ciele a predsavzatia, ktoré ste si vytýčili už v minulosti a vždy z nich upustili, treba zabudnúť! Existoval predsa reálny dôvod, prečo ste ich nedosiahli, nenaplnili. A možno ich stačí preformulovať. Napríklad namiesto „naučím sa nemecky“ si treba dať za cieľ „budem sa učiť nemecky“. Pretože naučiť sa a učiť sa sú dve rozdielne veci. Kým v prvom je cieľ v nedohľadne, v druhom sa dá napĺňať každý deň.
„Vôbec neprekáža, že ste si svoje predsavzatia už dali. Kedykoľvek sa dajú zmeniť, upraviť, inovovať a začať s niečím novým,“ povzbudzuje L. Bachratá.

Oddych a odmeny

Bez ohľadu na to, či ste si predsavzatia dali alebo nie, je pre naštartovanie sa k pracovnému výkonu dôležité uvedomenie, že nebudete len pracovať, vydávať energiu, potiť krv. Veď dôležitou súčasťou práce je aj oddych. „Na to často zabúdajú nielen zamestnávatelia, ale aj zamestnanci, pretože žijeme dobu, ktorá je zameraná na výkon. Ten sa však bez dostatočnej regenerácie nedá dosahovať a udržiavať,“ pokračuje L. Bachratá.

A preto sa treba v priebehu celého pracovného týždňa, mesiaca a roka odmeňovať a dopriať si nielen oddych, ale aj potešenie. Pretože odmena je skvelý motivátor.
Nemusí to byť nič veľké, stačí napríklad dobrá kniha, jedlo z vašej obľúbenej reštaurácie alebo oddychová procedúra v salóne – so všetkými úhradami vám pomôže karta Edenred. Je to karta zamestnaneckých benefitov, obľúbená medzi zamestnancami a aj zamestnávateľmi, keďže sa kredity na jednotlivé benefity nabíjajú nesmierne ľahko.

„Udržiavanie rovnováhy medzi pracovným a osobným životom prispieva k celkovej spokojnosti a motivácii zamestnancov, čo sa pozitívne odráža na ich pracovnom výkone. Zamestnávatelia by nemali ani v roku 2025 zabúdať na to, že okrem finančných odmien zohrávajú významnú úlohu aj nefinančné formy motivácie, ako je uznanie, pochvala a možnosti rozvoja. Správne nastavený motivačný systém, ktorý kombinuje finančné a nefinančné odmeny, môže výrazne prispieť k zvýšeniu pracovného výkonu a celkovej spokojnosti zamestnancov, ako aj k udržaniu ich motivácie a napĺňaní stanovených cieľov,“ upozornila riaditeľka pre Public Affairs v spoločnosti Edenred.

Pozvoľný štart

Po každej dlhšej neprítomnosti v práci sa nakopí hromada nesplnených úloh, nevybavených mailov či telefonátov. Aby z toho nebol hneď stres, pocit frustrácie a presvedčenie, že sa to nedá zvládnuť, oplatí sa postupovať podľa nasledujúcich krokov:

  1. Zvoľte si vhodnú stratégiu a trieďte úlohy: čo treba urobiť prvé, druhé a čo počká? Tohto systému sa treba držať.
  2. Plnú mailovú schránku preleťte najskôr iba očami a označte maily, ktorým sa treba venovať prioritne. Tými začnite.
  3. Dopriavajte si malé prestávky medzi prácou. Napríklad 30 minút práce a 5 minút oddychu pomáha udržať si koncentráciu.
  4. Neprepínajte svoje sily. To, čo je naozaj nutné zvládnuť dnes, urobte dnes, ostatné si rozdeľte na iné dni.
  5. Delegujte.
  6. Dýchajte: mnohí z nás v návale práce zabúdajú dýchať. Vždy, keď si to uvedomíte, vedome vypnite hrudník a niekoľkokrát sa zhlboka nadýchnite s tým, že vzduch v pľúcach zadržíte na pár sekúnd. Je to vynikajúce uvoľňovacie cvičenie.
  7. Po skončení pracovnej doby sa pochváľte. Urobili ste toľko, koľko bolo vo vašich silách. Pocit frustrácie ničomu nepomáha, naopak.
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram