Stravné považuje väčšina zamestnancov za najlepší benefit. Dokonca im umožňuje obedovať aj v reštaurácii. A keby bolo stravné dvojnásobné, ľudia by si vyberali zdravšie jedlá a viac by podporovali reštaurácie. Vyplýva to zo septembrových dát Edenred prieskumu Food barometer.
Príspevok na stravu je benefit, z ktorého profitujú zamestnanci, ale aj zamestnávatelia a reštaurácie. Podľa našich dát považujú zamestnanci príspevok na stravu za svoj najobľúbenejší, čo zvyšuje ich lojalitu voči zamestnávateľovi a zároveň umožňuje pracujúcim stravovať sa aj v reštaurácii.
Ako ľudia využívajú príspevok na stravu?
Aby sme boli konkrétni, z 2 337 účastníkov prieskumu až 67 percent respondentov si vyberá reštauráciu aj preto, lebo akceptuje stravné karty. 49 percent ľudí pritom stravné zvyčajne používa na obed v reštaurácii buď pravidelne, alebo často. Štvrtina opýtaných tak však robí zriedka.
„Určite zohráva rolu aj výška stravného, či je to iba zo zákona vyplývajúca minimálna čiastka, alebo zamestnávateľ dopraje svojim zamestnancom viac. Až 86 percent respondentov z nášho prieskumu uviedlo, že keby mali mesačne dvojnásobnú výšku stravného v porovnaní so súčasnosťou, zlepšili by kvalitu svojich jedál. To je zaujímavý fakt, ktorý stojí za pozornosť zo strany zamestnávateľov,” je presvedčená Lívia Bachratá, riaditeľka Public Affairs v Edenred.
Navyše, 79 percent respondentov uviedlo, že so stravovacou kartou by sa vedeli naobedovať každý pracovný deň a 44 percent uvádza, že pri dvojnásobku by chodili do reštaurácie častejšie.
„Viac ako dve tretiny zamestnancov uviedli, že stravné zvyšuje ich kúpnu silu a je to praktické riešenie obeda. Rada by som podotkla, že dobré stravovanie v pracovnej dobe priamo súvisí s pracovným výkonom a zároveň ovplyvňuje zdravie zamestnancov,” pokračuje L. Bachratá.
Až 62 percentám opýtaných však stravné od zamestnávateľa nestačí a na konci mesiaca si už za obedy musia platiť v plnej miere sami.
Nepriama pomoc
Do nášho prieskumu sa zapojilo aj 103 reštaurácií. Viac ako polovica (58 percent) priznáva, že systém stravného (v elektronickej alebo papierovej podobe) má pozitívny vplyv na ich činnosť. Takmer polovica (49,5 percenta) prevádzok je presvedčených, že akceptácia stravného v prevádzke znamená zvýšenie ich obratu.
Reštaurácie sú spokojné (67 percent) so systémom stravných kariet a 59 percent je spokojných aj s digitálnou verziou stravného lístka. Až 68 percent majiteľov alebo prevádzkarov reštaurácií je presvedčených, že akceptovanie stravných kariet je dôležitým kritériom, podľa ktorého si zákazníci vyberajú prevádzku.
Ďalšie praktické benefity
Z prieskumu ďalej vyplynulo, že okrem stravného zamestnanci oceňujú benefity, ktoré im dávajú viac času na oddych a regeneráciu.
„Áno, druhým najobľúbenejším benefitom je platená dovolenka nad rámec zákona. Tento benefit považuje za najobľúbenejší, a teda najdôležitejší 15,4 percenta opýtaných. Predbehol dokonca benefit v podobe flexibilnej pracovnej doby, ktorá je kľúčová pre 14,9 percenta respondentov,“ pokračuje riaditeľka pre Public Affairs v Edenred.
Štvrtým najobľúbenejším benefitom je podľa nášho prieskumu čiastočná práca z domu (14,6 percenta), nasledujú možnosť kariérneho rastu (6,6 percenta), benefity v oblasti starostlivosti o zdravie (6,3 percenta), možnosť ďalšieho vzdelávania (3,9 percenta) a finančná podpora na zariadenie home officu (2,3 percenta).
„Ideálne je, ak zamestnávateľ dokáže mix benefitov nastaviť tak, aby vyhovovali jeho možnostiam a zároveň vysoko individuálnym potrebám každého zamestnanca. Na to sa v Edenred špecializuje a radi s týmto nastavením pomôžeme,“ uzavrela L. Bachratá.