Obrovský odliv pracovnej sily do predčasného dôchodku a nízka miera nezamestnanosti spôsobili, že hľadanie a udržanie si dobrých a talentovaných zamestnancov bude v roku 2024 pre zamestnávateľov náročné.
Výhodu na trhu práce budú mať tí zamestnávatelia, ktorí sa dokážu čo najskôr prispôsobiť potrebám ľudí na pracovnom trhu a zároveň sa začnú pripravovať na to, že o necelú dekádu sa budú o zamestnanie uchádzať dnes ešte tínedžeri narodení po roku 2010. Hovorí sa im aj generácia Alfa, ktorá má úplne iné hodnoty a priority ako súčasní zamestnanci. Keďže sa, obrazne povedané, narodili so smart zariadeniami v ruke, je vysokopravdepodobné, že budú mať aj iné vzdelanie a najmä budú inak rozmýšľať a iným spôsobom pristupovať k riešeniu problémov.
Vízia, hodnoty a stratégia
Práve teraz je pre spoločnosti ideálny čas začať pracovať na vízii, hodnotách a stratégiách, ktoré budú viesť k napĺňaniu hodnôt a cieľov. „Stratégie firiem by sa mali koncipovať s ohľadom na celospoločenskú zodpovednosť, rovnosť príležitostí a udržateľnosť,“ je presvedčená Lívia Bachratá, riaditeľka pre Public Affairs spoločnosti Edenred.
Veľmi dôležité bude, aby sa v nich zohľadňovali aj zamestnanci, ich potreby, ale aj ich názor. Toto všetko bude u uchádzačov pri výbere zamestnania rozhodovať.
„Aj keď žijeme relatívne turbulentnú dobu a potreba istoty a stability je u ľudí stále vysoká, globálne dianie tlačí do popredia aj dôležitosť jednotlivca a hodnotu kvality jeho života. Aby nepracoval na úkor svojho zdravia či rodiny, pretože práca má byť cesta, ako sa realizovať a ako si v osobnom živote zabezpečovať to, čo potrebujeme,“ pokračuje L. Bachratá.
Pretavenie týchto poznatkov do vízie a stratégie firmy môže prilákať kvalitných zamestnancov.
Benefity ako jedno z riešení
Hoci treba na príchod generácia Alfa na pracovný trh myslieť už dnes, väčšinu síl je zmysluplné sústrediť na ľudí, ktorí sú aktuálne k dispozícii na trhu práce. Udržať si šikovných a získať nových vyhovujúcich zamestnancov môže byť pre zamestnávateľov tento rok náročné.
„Každý jeden zamestnanec potrebuje byť vnímaný ako hodnotný človek, ktorý v zamestnaní necháva kus seba. Tam, kde sa zamestnanci cítia ako čísla, nedôležití a nevšimnutí, je vysoký predpoklad fluktuácie. Naopak, tam, kde sú zamestnanci individuálne nadriadenými vnímaní, hodnotení a oceňovaní, je veľká šanca, že zotrvajú a budú podávať najlepší výkon,“ skonštatovala riaditeľka pre Public Affairs spoločnosti Edenred.
Zamestnávateľom odporúča nastaviť systém odmeňovaní a benefitov tak, aby sa dal personalizovať a aby sa prispôsobil nielen nároku na odmenu každého zamestnanca, ale aj jeho potrebám a záujmom. Takéto možnosti poskytuje napríklad benefitný systém Edenred Cafeteria alebo univerzálna karta Edenred, ktorá umožňuje zabezpečiť stravovanie, odmeňovanie zamestnancov a rekreačný príspevok – vďaka trom peňaženkám na jednej karte.
Ďalšou dôležitou premennou na pracovnom trhu bude v roku 2024 rovnováha medzi pracovným a súkromným životom. „Zamestnanci si čoraz viac uvedomujú cenu svojho času a zdravia. Preto bude aj v roku 2024 veľmi žiadaná možnosť práce na diaľku, flexibilný pracovný čas a extra dni voľna, ktoré sa dajú využiť na čas s rodinnými príslušníkmi, v komunite alebo dobrovoľníckymi aktivitami,“ dodala L. Bachratá.
Otázniky budúcnosti
Už dnes je jasné, že mnohé pracovné pozície nebudú v horizonte nasledujúcich desiatich rokov existovať. Nahradia ich smart riešenia a umelá inteligencia, prípadne budú kumulované do pracovnej náplne jedného človeka. Zároveň však budú vznikať nové pracovné pozície. O väčšine z nich dnes v podstate nemáme jasnú predstavu a prinesie ich až krátka budúcnosť.
„Už dnes je však isté, že by sa zamestnávatelia mali pri výbere zamestnancov sústrediť na ľudí, ktorí sa orientujú vo viacerých oblastiach a dokážu vedomosti alebo jednotlivé zručnosti prepájať. Toto budú kľúčoví zamestnanci, o ktorých sa treba náležite starať, aby sme o nich neprišli,“ odporúča odborníčka z Edenred.
Zaujať treba za pár sekúnd
Hľadaniu nových dobrých pracovných síl treba v zmenených podmienkach prispôsobiť aj podobu pracovných inzerátov. Dôležité je, aby upútali, a to v priebehu prvých troch sekúnd. Musia pôsobiť atraktívne a zároveň odrážať firemnú kultúru a jej hodnoty.
Jazykom by mal byť inzerát prispôsobený cieľovej skupine, pretože inak sa vyjadruje IT špecialista, inak geodet a inak obchodný manažér.
„Firmy už dlhšie žiadajú od niektorých uchádzačov videovizitky, teraz sa karta obracia a samotní zamestnávatelia začínajú používať formu videoinzerátu na upútanie potenciálnych záujemcov,“ podotkla L. Bachratá.
Bez ohľadu na formát platí, že v inzeráte musia byť uvedené mzdové podmienky, miesto výkonu práce, druh pracovného pomeru alebo forma spolupráce a praktické je zverejňovať preferovaný termín nástupu. Popis práce by mal byť jasný a výstižný, ale zároveň nie nekonečne dlhý.
„Generačná výmena na trhu práce určite prinesie aj ďalšie novinky. Je dobré, ak majú zamestnávatelia otvorené oči aj uši a vnímajú potreby ľudí, ktorí sú pre nich na trhu práce zaujímaví. Vtedy sa zásadne zvyšuje šanca získať ich na svoju stranu,“ uzatvára L. Bachratá.